سقوط قیمت سنگ آهن و رکود صنایع معدنی

رکود سنگ آهن

سقوط قیمت سنگ آهن و رکود صنایع معدنی

سقوط قیمت سنگ آهن و رکود صنایع معدنی 1024 556 مپصاایران

با توجه به برخی مسائل از جمله کاهش تقاضای چین، قیمت سنگ آهن سقوط کرده و این صنعت را تحت تاثیر زیادی قرار داده است.

سنگ آهن ماده اولیه تولید فولاد است و ۹۸ درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد به کار می‌رود. صنایع خودرو سازی و ساخت و ساز، بخش‌های اصلی مصرف‌کننده فولاد هستند و در نتیجه میزان تقاضای فولاد این بخش‌ها بر تقاضا و قیمت سنگ آهن تأثیر گذار است. پس از سقوط قیمت سنگ آهن ، فعالیت ها در سایت معدنی “C4”  به مدت 30 روز متوقف شد و موجی از بهت و غافلگیری در صنعت معدن جهانی ایجاد کرد.

قیمت سنگ آهن تحت تاثیر صنعت فولادسازی قرارداد و همیشه پر از تغییرات است. اما رکورد اخیر که باعث شده قیمت این کانی حیاتی نصف شود، تولیدکننده اصلی سنگ آهن استرالیا است و پس از آن چین و برزیل قرار دارند. دیگر تولیدکنندگان بزرگ روسیه و آمریکا هستند. پس از آنکه فیمت سنگ آهن در 6 هفته گذشته نصف شده است شرکت GWR با اینکه یک شرکت کوچک در این حوزه است اما فعالیت خود و معدن ها را به مدت 30 روز به حالت تعلیق در آورده است، چرا که عملیات سخت رسیدن به سنگ آهن از دل زمین تلاش زیادی به همراه دارد. این شرکت تا زمانی که قیمت ها به حالت عادی برنگردند به فعالیت خود ادامه نمی دهد.

تولید سنگ آهن در دنیا

. اعلامیه هفته گذشته ماینو Minnow به بازار سهام استرالیا مطمئناً سرمایه گذاران سهام معدنی بلو چیپ را به وحشت انداخت ، زیرا آنها که قیمت آهن را در ماه می در بالاترین حد خود دیدند، به یکباره با سقوط قیمت ها مواجه شدند. قیمت ها در حال حاضر در حول 120 دلار در هر تن در حال نوسان می باشد.

سهام بلو چیپ blue-chip، بر پایه تعریف بازار بورس نیویورک به انواعی از سهام ابر شرکت‌ها گفته می‌شود، که از نظر کیفیت، اطمینان، قابلیت و توانایی سودآوری، شهرتی ملی را دارا باشند. در طی این مدت حداقل میلیاردها دلار از ارزش سهام غول های معدنکاری از جمله شرکت های ریوتینتو و BHP کاسته شده است ، سهام هر دو آنها در حال حاضر در بورس لندن و سیدنی عرضه می شود.

خطری برای تعلیق یا توقف تولید Rio یا BHP وجود ندارد زیرا هزینه های تولید کمتر آنها به این معناست که آنها می توانند حتی در زمانی که قیمت سنگ آهن در پایین ترین سطح خود قرار دارد ، درآمد خود را داشته باشند. اما سقوط ارزش کالاهای گاو شیرده (Cash Cow) به وضوح آسیب بزرگی در خط تولید آنها ایجاد می کند. به طوری کلی کالاهای گاو شیرده به محصولات قوی در بازار ضعیف اطلاق می شوند.

این در حالی است که ارزش سهام ریو تینتو از ابتدای ماه اوت تقریباً به یک چهارم کاهش یافته است ، در حالی که سهام BHP در این ماه بیش از 18 درصد افت داشته است. به سختی می توان باور کرد که تنها چند هفته از روزهای درخشان BHP که بزرگترین سود نیمه نخست خود در تقریباً یک دهه گذشته را تجربه کرد و همچنین دو ماه از رکورد درآمد 9 میلیارد پوندی ریو، می گذرد.

هیچ جا بیشتر از استرالیا غربی ، بزرگترین صادرکننده کالای اولیه (کامودیتی) در جهان، که در اوایل ماه جاری در خصوص بودجه مازاد به یک رکورد چشمگیر دست یافت، از ثمرات این رونق بهره مند نشده است. برای درک علت کاهش قیمت سنگ آهن ، باید بدانید که چرا در وهله اول قیمت این کالای حیاتی افزایش یافت. این افزایش ناشی از تقاضای سیری ناپذیر چین بود که حدود سه چهارم از کل واردات جهانی سنگ آهن را تحت تأثیر قرار داد.

چین که مصمم بود پس از دوران همه گیری کووید -19 اقتصاد خود را مجدداً بازسازی نماید، برای ساختن جاده ها، راه آهن و دکل های شبکه اینترنت 5G تا حد امکان سنگ آهن را از سرتاسر جهان وارد می کرد. این تقاضا با کاهش عرضه از برزیل همراه شد، جایی که ترکیبی از بحران شیوع کرونا و یک سلسله از اتفاقات باعث تعطیلی برخی از بزرگترین معادن آن کشور شد.

اخیراً تخصیص مشوق های دولتی برای توسعه زیرساخت های صنعتی چین کند شده و متعاقب آن تقاضا برای فولاد و سنگ آهن مورد نیاز برای پروژه های مرتبط با آن نیز به شدت کاهش یافته است. اما برخی از تحلیلگران معتقدند بزرگترین دلیل قفل شدن اخیر بازار سنگ آهن، اظهار تعهد ظاهری شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای کاهش انتشار کربن است. این در حالی است که چین هیچگاه به عنوان یک کشور متعهد به قوانین زیست محیطی شناخته نمی شود.